İş Kazası Nedir?
İş kazası; işçinin iş yerinde veya işverenin görevlendirmesi ile iş yeri dışında işin yürütümü nedeniyle meydana gelen, ölüme sebebiyet veren veya vücut bütünlüğünü ruhen ya da bedenen “engelli hâle getiren” olaydır.
Bir Olayın İş Kazası Sayılması İçin Gerekli Unsurlar Nelerdir?
Herhangi bir kazanın iş kazası sayılabilmesi hususu 5510 Sayılı Kanununda şu şekilde belirtilmiştir;
–Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada,
–İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle,
-Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda,
-Hizmet akdi ile çalışan emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,
-Sigortalının, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında,
-Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle meydana gelen kazalar iş kazası olarak kapsamında yer almaktadır.
İş Kazası Sigortası Kapsamında Bulunan Sigortalılar Kimlerdir?
5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa göre iş kazası sigortası kapsamında bulunan sigortalılar;
-Hizmet akdi ile çalışanlar (4/a)
-Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile köy ve mahalle muhtarları (4/b)
-Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevlerinde çalışanlar
-Aday çırak, çırak ve stajyerler
-Harp Malulleri ile Vazife Malullüğü aylığı bağlanmış malullerden Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında çalışanlar
-Türkiye İş Kurumu kursiyerleri
-Sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki iş yerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçiler
-İntörn öğrenciler
-Tarım ve orman işlerinde hizmet akdiyle süreksiz olarak çalışan sigortalılar
-Ek 9’uncu maddede belirtilen şartlarda ev hizmetlerinde çalışan sigortalılar
Bir Olayın İş Kazası Sayılabilmesi için Hangi Unsurları Taşıması Gerekmektedir?
Kişinin 5510 sayılı Kanun’a göre sigortalı sayılması meydana gelen olay nedeniyle bedenen veya ruhen engelle hale gelmesi ile kaza ve sigortalının uğradığı zarar arasında illiyet bağı bulunması gerekmektedir.
İş Kazası Sonrasında Neler Yapılmalıdır?
İş kazasına sebebiyet veren olayın gerçekleşmesinden hemen sonra sağlık kuruluna başvurulmalıdır. Hastanedeki tedavi sürecinde evraklar ve raporlar mutlaka iş kazası olarak düzenlenmelidir.
Kaza sonrasında işçi, en kısa süre içerisinde kazanın gerçekleştiğini işverene bildirmelidir.
İşverenin iş kazası bildirim süresi ise ilgili kanun kapsamında 3 (üç) iş günü olarak belirtilmiştir. Bu süre zarfında işveren tarafından sosyal güvenlik kurumuna bildirim yapılmaması durumunda 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre iş kazası bildirmeme cezası uygulanacaktır.
İş Kazası Sigortasından Sağlanan Haklar Nelerdir?
İş kazası sigortası sigortası kapsamında sağlanan haklar;
-Geçici İş Göremezlik Ödeneği
-Sürekli İş Göremezlik Geliri
-Ölüm Geliri
-Evlenme Ödeneği
-Cenaze Ödeneği
İş Kazası Sebebiyle Açılacak Davalar Nelerdir?
İşçinin iş kazası sebebi ile yaralanması halinde maddi ve manevi tazminat davası,
İşçinin iş kazası sebebi ile ölümü halinde maddi ve manevi tazminat davası ile destekten yoksun kalma tazminat davası açılabilecektir.
İş Kazası Sonrasında Dava Açma Süresi Ne Kadar?
İş kazası sebebiyle açılacak maddi ve manevi tazminat davası kazanın gerçekleştiği tarihten itibaren 10 yıl içinde açılabilir.
İş Kazası Sebebi İle İşten Çıkarılan İşçinin Hakları Nelerdir?
İşçinin iş kazası geçirmiş olması işveren lehine haklı fesih sebebi oluşturmaz. İş kazasına uğrayan işçi, iş görmeye devam edecek durumda olmasına rağmen işten çıkarılırsa kıdem ve ihbar tazminatına hak kazanacaktır.
Sizin ya da yakınınızın uğramış olduğu iş kazası nedeni ile tazminat davası açılması ve sürecin yürütülmesi için avukatlık ofisimizle iletişime geçebilirsiniz.